Сучасне радіо – це не тільки звук, але й зображення, – Роман Заяць

Оновлено: 16.02.2015

«Радіо буде успішним, якщо слухач отримає більше, ніж очікує», – вважає радійник Роман Заяць. Свою карєру він розпочав на «Львівській хвилі», а 2001 року очолив «РадіоМан». Потім керував радіомережею «FM Галичина», а також створив власний інтернет-радіохолдинг MJoy. Роман не лише керує радіостанціями, але й навчає майбутніх радійників в Українсько-польській школі, а також у викладає у Школі журналістики УКУ. Для її студентів і гостей він провів майстер-клас 2 травня.

 

Радіо без кордонів

Коли Роман починав, у Львові було лише три FM-радіостанції. Він пригадує, якою була тогочасна радіостудія: вщерть заповнені компакт-дисками шафки, два комп’ютери, з яких лише на одному був повільний інтернет. Завдання ведучого полягало в тому, щоби ставити музику, а в проміжку між піснями розмовляти й жартувати. Для контакту зі слухачами використовували телефон, на який можна було додзвонитись лише тоді, коли він не був зайнятий з’єднанням з інтернетом. А також пейджер; якщо на нього приходило кілька десятків повідомлень від слухачів, уважалося, що ефір був успішним.

Згодом FM-ефір змінився. Зараз у Львові близько двох десятків радіохвиль, більшість – всеукраїнські мережі. Та значна частина слухачів не знаходить серед них того, що хоче чути, й шукає в інтернеті.

«Це ціннісна втеча й пошук чогось іншого», – говорить Роман Заяць про поступовий перехід українців на онлайн-радіо. На Заході перехід від FM до інтернет-радіо відбувся з інших причин: там люди слухають у мережі ті самі улюблені радіобренди, що й в ефірі.

Зараз онлайн-радіо слухають шість мільйонів українців. У середньому вони витрачають на це три години щодня. Серед переваг онлайн-радіо – простота й відсутність перешкод. Якщо в FM-діапазоні хвилі можуть накладатись одна на одну, в онлайні це виключено. Також онлайнове радіо не знає кордонів: його можна слухати будь-де. Воно інтегроване з соціальними мережами, тому людина в реальному часі може ділитися контентом, який слухає. До переваг веб-радіо належить можливість записати на свій ґаджет пісню, що грає в ефірі, та проглянути плейлист.

Є в онлайн-радіо й слабкі місця. Серед них – необхідність використання дорогого трафіку як для слухання, так і для трансляції. Крім того, інтернет іще не охопив усієї України й досить повільно просувається в сільську місцевість. І ще одна проблема – відсутність у старих автомобілях панелей із пристроями, підключеними до інтернету, які дали би змогу слухати онлайн-радіо в салоні. Та ці недоліки Роман називає тимчасовими. До того ж, він упевнений, що майбутнє інтернет-радіо – за мобільними технологіями.

Контент залишається найважливішим

 «Треба зробити радіостанцію неповторною, тоді вона стане успішною, – каже Роман. – Така радіостанція має бути впізнаваною з першої секунди слухання». На його думку, незалежно від того, як змінюватимуться технології, концепція радіостанції та контент залишатимуться найважливішим.

Сам Роман створив кілька радіостанцій із унікальною концепцією – сезонних, корпоративних та івент-радіо.

«Різдвяне радіо» – приклад сезонної станції, що працює з середини грудня до середини січня. У святковий час аудиторія емоційно відкрита, адже перебуває в особливому настрої та в очікуванні подарунків. «Спонукала створити таке радіо відсутність різдвяної тематики в FM-просторі, – розповідає Роман Заяць. – Інші станції переходили на цю тематику лише за кілька днів до свят. На нашому радіо ми робимо речі, не популярні на інших станціях. Наприклад, кулінарну рубрику: готуємо якусь страву у студії та передаємо це в ефір через звуки».

Зараз в MJoy працюють над запуском іще одного сезонного радіо – фестивального, що висвітлюватиме виступи музикантів та транслюватиме наживо літні фести.

Ще один напрямок Романової роботи – розробка корпоративного радіо. Наприклад, для мережі кав’ярень «Креденс кафе». «Перед нами стояло завдання, щоб клієнти цієї мережі у Києві та у Львові чули одне й те саме», – розповідає радійник. Корпоративне радіо для кафе повинне створювати настрій і спонукати клієнтів довше перебувати в локації (а отже, й більше замовляти та платити). Адміністрація також може використовувати радіо для звернень до відвідувачів і персоналу.

Інша корпоративна радіостанція – для «Дельта-банку» – створювалась за часів кризи. Банкові треба було зменшити емоційне напруження в людей, які юрмились перед касами. По радіо запускали легку музику, яка грала в кожному відділенні банку. В ефірі також звучала реклама кредитів та інших послуг банку.

Ще одна модель – радіо під конкретну подію. MJoy запустив спеціальну радіостанцію для Форуму маркетинг-директорів. Мовлення велося з конференц-залу, де проходив захід, і кожен міг підійти до мікрофону та висловитись. Трансляція відбувалась одночасно як у залі, так і поза ним. Словесний контакт у цьому випадку, за словами Романа, був важливіший за музичний. Музика вмикалась лише як фон під час кава-брейків. Людям показали, що не лише люди з події ходять на радіо, але й радіо може прийти на подію.

Радіо має майбутнє

Сучасне радіо – це не тільки звук, але й зображення, каже Роман. Ідеться як про веб-радіостанції, так і про FMки, які транслюються в мережі. Сьогодні радіостанція може мати свій сайт, сторінку в соціальних мережах, Youtube-канал або ж навіть телевізійний канал. У студії встановлюють відеокамеру, щоб слухачі могли спостерігати за роботою ведучих.

У майбутньому FM-радіостанції розвиватимуться, виокремлюючись за музичними стилями, прогнозує Роман Заяць. Уже зараз в Україні радіо працює переважно за традиційною системою форматів, поширеною у світі. Натомість, онлайн-радіо розвиватиметься за цінностями та інтересами аудиторії. Й із часом радіопростір у смартфоні буде повністю підлаштований під слухача. Радіоканалів буде так багато, що людина не зауважуватиме, яку радіостанцію слухає, а лише вибиратиме, що їй цікаво.

«Останнім часом радіо стоїть перед викликом. Є дуже багато песимістів, які говорять, що настав його кінець. Але радіо має можливості й має майбутнє», – завершує свій виступ Роман.

Ірина Скіп, Школа журналістики УКУ

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on VKEmail this to someone