Оксана Панасівська: Українське ток-шоу проти російського серіалу (відео)

Оновлено: 21.10.2014

Українське телебачення наповнене російськими серіалами, а молодь дедалі частіше відмовляється від телевізора. Аудиторія старіє, отже, змінювати сітку мовлення значить ризикувати втратити рейтинги. Як зламати цю систему? Своє бачення має Оксана Панасівська, колишній генпродюсер Нового каналу, а тепер – компанії COOL Production. Рецептом очищення та оновлення українського телебачення вона поділилась під час майстер-класу у Школі журналістики Українського католицького університету.

Знаряддя російської пропаганди – не лише теленовини: сусідня держава впливає на нашу свідомість також через серіали. Адже вітчизняне телебачення вже близько десятиліття наповнює свій ефір російським телекінопродуктом. «Половина бюджету йшла на створення власного продукту, половина – на закупівлю російських серіалів», – згадує Оксана Панасівська часи своєї роботи на Новому каналі.

Придбаний продукт, не завжди якісний, приваблював глядача. «”Вороніни”, “Солдати”, “Універ” – серіали ліпились у Росії як гарячі пиріжки й продавались українським каналам за скажені гроші. Бо так легше – і рейтинги зашкалюють», – пояснює продюсер.

Чому російські серіали не можна було замінити, наприклад, американськими? Оксана Панасівська відповідає студентам УКУ: судити по собі не варто. «Це для вас американський серіал на зразок “Друзів” або “Теорії великого вибуху” підійде, але не для загалу глядачів. Американські серіали ніколи не йшли у праймі», – пояснює вона.

Звичка дивитись російські серіали – відгомін пам’яті старшого покоління про Радянський Союз. А засилля російського продукту в ефірі спонукає українців ще дужче ототожнювати себе з росіянами. Зараз, коли це створює загрозу незалежності та територіальній цілісності держави, пора відмовитись від продукту східного сусіда і почати творити власний.

«Цю війну варто було придумати, щоб убити російський продукт на українському телебаченні. Жорстока фраза, але факт – нічого більше не допомагало», – каже Оксана Панасівська. Деякі телеканали вже знімають російські програми з ефіру, але не надто швидко. Тож уплив пропагандистських серіалів, які Росія продовжує знімати й постачати в України, залишається сильним.

Позаяк російський продукт відходить, українцям потрібно зайнятися виробництвом власного. Проблема в тому, що це вимагає багато часу й непопулярних рішень. «Щоб досягти результату, треба не боятися змін. Є страх експериментувати й страх витратити гроші на щось, що потім не піде, – пояснює Оксана Панасівська. – Середній вік телеменеджерів – сорок-пятдесят років. Вони колись були молодими, прогресивними людьми, але з віком утратили потяг до експериментів».

Зараз поставити в сітку мовлення пілот нового українського телесеріалу – ризикована справа. Тому, за словами Оксани Панасівської, єдиною альтернативою російському продукту стали ток-шоу, які можна виробляти й дешевше, і швидше.

Текст – Таїсія Кутузова, Юлія Сосновська

Фото Альони Савчук