Євген Федченко: Російська пропаганда – абсурдна, але дієва [відео]

Оновлено: 25.05.2015

У своєму виступі на міжнародній конференції «Медії та ідентичність» директор Могилянської школи журналістики та співзасновник проекту StopFake Євген Федченко розповів, чим російська пропаганда відрізняється від російської, які маніпулятивні технології використовує Кремль і чим бере західного глядача Russia Today.

«Поняття “абсурдє ключовим для розуміння того, як кремлівська пропаганда працює, чим вона відрізняється від радянської, чому її досить важко досліджувати, а головне – чому її дуже важко спростовувати», – говорить Євген Федченко. За його словами, кремлівське керівництво завжди усвідомлювало великі можливості медій як інструмента маніпуляції, ба, навіть як зброї. «Сучасну російську пропаганду часто порівнюють із радянською, але, на відміну від останньої, не використовує ідеологію та пов’язані з нею цінності. Росія взагалі не має єдиної ідеології, натомість, комбінує її з окремих складників, орієнтуючись на запити різних аудиторій як усередині країни, так і за її межами», – розповідає дослідник.

Яскравим прикладом формування ідеології для внутрішньої аудиторії є ідея відродження великої Росії, яка постає носієм справжніх цінностей. Європа, натомість, загниває й занепадає. Ці підходи трансформуються в низку меседжів, що породжують соціальні фобії – рушійні сили для Кремля: страх перед змінами, натовпом, гомосексуалами, ГМО, НЛО тощо. «Це не перебільшення: якщо переглянути ефір Russia Today, можна побачити, що тема НЛО там одна з улюблених», – каже Євген Федченко.

Проте одна й та сама модель пропаганди не може діяти і на російську, і на західну аудиторію. «Пропаганда, націлена на російську та українську аудиторії, відрізняється від тієї, що виробляється для Заходу, – говорить експерт. – Кремлівська пропаганда має глобальний характер і працює з різними аудиторіями в усьому світі».

Про загрози інформаційно-психологічної війни, яку веде Росія, стали багато говорити після окупації Криму та частини Донбасу, але проблема виникла десятиліття тому. «Точкою відліку може бути створення Russia Today 2005 року. Й кожен наступний рік додавались інші медійні ресурси для поширення пропаганди», – каже Євген Федченко. Метою Росії є глобальне домінування, але для цього вона не гребує маніпулювати цінностями західного суспільства, наприклад, правом на іншу думку.

Висвітлюючи катастрофу малазійського боїнга, RT запропонувала іноземній аудиторії кілька версій. Перша – український літак, який збили самі ж українці. Друга – що цей літак збили з «Бука» з української сторони. «Всі версії були логічно і струнко побудовані, містили раціональний підтекст, аби медії брали їх для подальшого поширення», – розповідає Федченко.

Натомість, для російської аудиторії приготували значно абсурдніші версії: насправді Україна збила малазійський літак, розраховуючи підбити літак Путіна; насправді це не МН-17, а МН-30 – інший літак малазійської компанії, що зник раніше, кружляв десь три місяці й нарешті був збитий збройними силами України. І третя версія: літак справді летів із Амстердама, керований автопілотом, а на сидіннях були розсаджені мерці – Україна ж збила його, щоб дискредитувати «ополченців і Росію».

Фейки для західної аудиторії професійніші й раціональніші, а озвучують їх західні журналісти. «Візуально RT не відрізняється від France 24 чи Deutsche Welle, – пояснює Євген Федченко. – Гарна студія, прямі включення кореспондентів, швидка зміна картинки в ефірі». Тож глядачі можуть не усвідомлювати, що дивляться канал, спонсорова ний російською владою.

Протистояти впливу російської пропаганди у світі дуже важко. На думку Євгена Федченка, вона опосередковано може впливати на рішення західних політиків. В Україні ж її вплив вирішальний: «усе, що Кремль хотів зробити з Україною, він зробив іще до початку збройного конфлікту».

 Данило Кушпета, магістерська програма з медіакомунікацій УКУ

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on VKEmail this to someone